Stjernelære og astrologi hos Shakespeare
Af
OVE VON SPAETH
Copyright © 2015 - www.moses-egypt.net
ARCHIVES OVE
VON SPAETH.
History
and Science: Rediscovery, Insight, Renewal.
Shakespeare og renæssancens stjernelære
Verdens betydeligste forfatters skuespil og poetiske værker har et
indhold, som også integrerer en kosmisk orden, der omfatter stjerner,
planeter og universets ’mystik’. I hans værker er der mere end hundrede
referencer til stjernelæren, og mange af skuespilpersonernes handlinger
illustreres tillige med astrologisk terminologi.
De mange
værker af Shakespeare rummer også en særlig art viden, der ofte er
formidlet som ”bag et slør”. Således ses dette at tilføje disse værker
en sublim yderligere virkning, som vi bl.a. erfarer i Hamlet (I:5): ”Der
er mere mellem himmel og jord, Horatio, end der er drømt om i din
filosofi ...”
Shakespeare-værkerne med op til 38
skuespil og 154 sonetter er
kendt for at være fyldt med billedsprog fra mange kilder. Herom viste
deres forfatter sig så forbavsende velbevandret i talrige store emner
omfattende lige fra Ovid og Homer til jura, havegartneri, spil,
falkejagt, m.v. Men også om videnskab såvel som mytologi, magi, alkymi
og ikke mindst astrologi.
Et
eksempel på astrologiforbindelsen - at Shakespeare i ”Romeo and Juliet”
betegner dette par som ’star-crossed lovers’
- altså ’ramt af kærligheden ud fra stjernernes stilling’. Sådanne
udtryk kunne anvendes på grund af publikums forventede forståelse, og
som var almindeligt accepteret.
Mange
af Shakespeares udtryk er bevaret i nutidens dagligsprog, f.eks. to
catch a cold og a
heart of gold. Han
indlagde 3000 nye ord i det engelske sprog og anvendte et ordforråd, der
var op til seks gange så omfattende som hverdagssprogets 10.000 ord hos
de fleste af hans landsmænd. I hans skuespil og digte anvendes
astrologisk farvede begivenheder, metaforer og prognoser. Alt var i fin
overensstemmelse med astrologiens metoder og popularitet på hans tid
blandt adlen og borgerne.
Astrologien var altid kendt som ”den kongelige kunst”. I England dengang
var John Dee den mest berømte astrolog, og som sin mest berømte klient
havde han dronning Elizabeth I og the Tudors. John Dee bestemte
astrologisk tidspunktet, 15. januar 1559, for Elizabeths kroning. Han
var også alkymist og ejede et af tidens bedste privatbiblioteker. Han
mødtes senere i Oxford med universitetslærer, astrolog og spirituel
filosof Giordano Bruno, der gik stærkt ind for et udvidet kosmos og
verdensbillede - ligesom Tycho Brahe, som Dee besøgte på Hven i 1588.
Allerede
Gerolamo Cardano havde i 1551 opstillet et horoskop for den engelske
kong Edward VI. Og Frankrigs dronning Catherine dé Medici betalte i 1566
Michael Nostradamus for at verificere hendes astrolog Lucus Gauricus’
forudsigelse om sin gemal, kong Henrik II’s død.
Det er et
faktum, at renæssancens lærde og større astronomer, der praktiserede som
hofastrologer, vil især omfatte Tycho Brahe for det kongelige hof i
Danmark og senere det kejserlige hof i Prag; Johannes Kepler for
Habsburgerne samt Galileo Galilei for Medici’erne. Derimod Giordano
Bruno blev brændt på bålet for kætteri i Rom i 1600.
De færreste
udøvere inden for astrologien var specialister, men eksempelvis lægerne
fik nogen oplæring i emnet. Hos de fleste mennesker var det på den tid
almindeligt at bruge udtryk som ”stjernerne” i betydningen held eller
lykke, men også at bruge navnene på planeterne i forbindelse med den
individuelle kvalitet, som de blev opfattet at være specifikt relateret
til, f.eks. martialsk og jovial for
karakteristika der mentes tilknyttet henholdsvis Mars og Jupiter.
Shakespeares
værker blev skabt netop midt under den tidsånd, hvor disse ideer og
opfattelser blev dyrket – eller undertiden bekæmpet. I hans værker
er der tillige anvendt en masse ord, der har særlige betydninger i
astrologi som for eksempel ’aspekt’, ’konjunktion’, ’konstellation’,
’formørkelse’, ’middelværdi’, ’meridian’, ’mundan’, ’orbis’, ’retrograd’
og ’zenit’. Især brugte han de begreber på almindelig hverdagsagtig
måde, men nogle af dem yderligere i forbindelse med deres betydning og
detaljer.
På Shakespeares tid var ordene astronom og astrolog indbyrdes
udskiftelige. Astronomi kunne
betyde horoskoper og forudsigelser, mens astrologi kunne
betyde astronomi, som den i flere henseender udføres i dag. Også
matematikere fik tit begge betegnelser. De fleste middelalder- og
renæssance-astronomer var astrologer, der stadig her på Shakespeares tid
brugte teknikker helt fra antikken. I
de senere moderniserede værker kan det ske, at ’planeter’ er erstattet
med ’stjerner’.
Shakespeares kollega Christopher Marlowe (1564-1593) skrev om Doctor
Faustus, og
bogbindets træsnitprint viser Faustus stående i en magisk cirkel, der
består af symboler
for planeter og stjernetegn. Den fremmeste Elizabethanske tragediedigter
Marlowe fik
en mystisk tidlig død, han skrev kun få skuespil - og fik stærk
indflydelse på Shakespeare.
Også mange indirekte astrologiske referencer
Shakespeares værker har hundredevis af referencer til stjerner, planeter
og astrologi, også indirekte:
I skuespillet “Comedy of Errors” (dansk udgave ’Tvillingerne’) er der
flere omtaler af byens herberg Centaur Inn. En kentaur kan i konteksten
være identisk med Dyrekredsens 9. sektor, relateret til stjernebilledet
Skytten (ikke at forveksle med kentauren Chiron).
.
I 1.akt, scene 2, hvor guld-penge (sol-reference) skal føres til
herberget, informeres der om tid: Solen er i vest, - og ”inden for
samme time” var det dinner-time.
Det var dengang ikke supper-time,
men tidlig eftermiddag, kl. 12-14, dvs. Skyttens himmelsektor i den
diurnale skala/cyklus.
Ligeledes i ”Hamlet”, akt I scene 2, når kong Claudius med et
’astronomisk’ udtryk siger, at Hamlets rejselyst er retrograd i
forhold til, hvad der ønskes.
I “Købmanden i Venedig” hedder den jødiske hovedperson Shylock,
hvilket overhovedet ikke er noget gældende navn med jødisk oprindelse.
Således et konstrueret personnavn - idet det er det hebraiske og
arabiske navn for hovedstjernen i stjernebilledet Lyren højt oppe på
himlen, hvor den er øverste pol på Verdens-aksen.
I mange flere dele af Shakespeare-teksterne ses præget fra Hermes-læren.
Således i skuespillet “Som man behager”, - i akt II scene 7, findes i en
beskrivelse af ”de 7 livets aldre” indlagt de 7 planeters astrologiske
karakteristika, uden at planeterne nævnes ved navn. - I Shakespeares
værker er alkymistiske og astrologiske begreber ofte glemt i dag, men
kan stadig genfindes naturligt placeret i den løbende tekst.
I
moderniserede og oversatte udgaver af Shakespeares værker kan det
forekomme ofte, at ’planeter’ er blevet erstattet med udtrykket
stjerner. Eller når f.eks. at Shakespeare laver ordspil på, at en komet er
et græsk klassisk udtryk for en ”håret stjerne”, ses det ikke opfattet i
oversatte/nye udgaver. Problemerne er søgt undgået i forbindelse med de
præsenterede eksempler, hvortil der er anvendt de klassiske
oversættelser foretaget (1861-1873) af Edvard Lembcke, men er revideret
/opdateret i de astronomiske-astrologiske termer af nærværende
forfatter.
T.v.: Skitse
fra samtiden af Londons teater for ikke mindst skuespil af Shakespeare,
The Globe, der også er et begreb for ’verden’, jf. hans udsagn "Hele
verden er en scene".
T.h.:
Grundplan af teater ifølge den romerske indviede arkitekt Vitruvius’
konstruktion med
’hellig geometri’ (Vitruvius, V, 7). Konceptet er fra græsk teater, hvor
konstruktionen fandt sin
optimale løsning ud fra principper om lydens udbredelse efter
matematisk-geometriske love.
Astrologi, Hermetisk lære og ”hele verden er en scene”
I Firenze havde Cosimo de Medici i slutningen af 1400-tallet instrueret
sin chefbibliotekar, astrolog-lægen Marsilio Ficino, at slippe alt andet
arbejde og hellige sig oversættelse af Hermes Trismegistus' nu genfundne
egyptisk-græske visdoms- og mysterieskrift ”Corpus Hermeticum”. Herfra
fornyedes netop hermetikernes lære også med inspiration til kosmologien
og astrologien. Med bogtrykkerkunsten spredtes dette vigtige
oldtidsskrift hurtigt rundt i Europa før den katolske kirke fik grebet
ind.
Værket inspirerede flere generationer af tankens pionerer såsom Pico
della Mirandola, Francesco Giorgi, Reuchlin, Cornelius Agrippa, Erasmus
etc., - alle der i renæssancen var af betydning som nyskabende pionerer:
alle havde de læst ”Corpus Hermeticum”! De tilkomne informationer fra
oldtidens viden synes tillige at have inspireret astrologien, som der
blev undervist i på flere europæiske universiteter sammenhørende med
studierne i matematik, musik og medicin.
Også Platons værker og hans senere fortolker, filosoffen Plotin i
200-tallet, fik her en opblomstring - hvortil der i den lære,
neo-platonismen, var udviklet et koncept der demonstrerede, at universet
var ét, et hele, og
udtrykt som en intelligent og animeret organisme. Således var der mange
ting tilfælles med hermetismen ikke mindst ”hemmelig harmoni eller
samklang (’sympathi’)” som et nøglepunkt i astrologien og
alkymien, nemlig ”som foroven, således også forneden”. Eksempelvis var
dette mest benyttede valgsprog hos Tycho Brahe, der var åbenlyst
hermetiker.
Europæisk tænkning blev simpelthen genoplivet med ”Corpus Hermeticum” og
neo-platonismen, hvorfra man genopdagede det gamle paradigme om et
integreret kosmos. Ligeledes er det fremtrædende, at neoplatonikerne og
hermetikernes tænkning kan ses afspejlet adskillige steder i William
Shakespeares værker.
En af Shakespeares hyppigt citerede passager er ”hele verden er en
scene”. Den sætning indleder en monolog i hans skuespil ”Som man
behager”, fremsagt af den melankolske Jaques i akt II, sc.7. I talen
sammenlignes verden med en scene og livet med et spil, og her tælles de
føromtalte 7 stadier i et liv, benævnt som menneskets 7 aldre: spædbarn,
skoledreng, elsker, soldat, retfærdighed, alderdom, og stadiet over for
forestående død. Ifølge nogle forskere var Shakespeares version af
menneskets aldre baseret på digteren Palingenius’ bog ”Zodiacus Vitae”
(’Livets zodiak’).
Londons Globe Theatre var bygget baseret på såkaldte magiske dimensioner
eller neo-platonisk ’hellig geometri’, i dette tilfælde 14 symmetriske
vægge, hvori en art linje-teoretisk alkymistisk pentagram kan
interpoleres - foruden forbindelserne med astrologi konceptet.
”... Teatrets design er skabt af Jame s Burbage, og har påvirket senere
teatres udformning, herunder Shakespeares Globe i Elizabethan London, -
og det var baseret på de klassiske teorier om udformningen af det
romerske teater, som der er redegjort for i Vitruvius’ bøger …”
Frances
Yates, Renaissance
historian, - i hendes “The Theatre of the World”, Chicago U.P., 1969.
Den kultisk initierede romerske arkitekt Vitruvius skrev sine bøger om
klassisk arkitektur og hellig geometri. Idet den geometriske grundplan i
det klassiske teater var baseret på kosmologi, er det stærkt
sandsynligt, at
kosmiske referencer også fandtes implicit i Shakespeare-teatret, og at
The Globe Theatre’s ”idé” eller betydning her vil have været et ”teater
af verden” (’globe’/’verden’), som også er udtrykt i
Hermetikernes koncept om harmonierne mellem makrokosmos og mikrokosmos.
“… Hamlets bemærkninger om de personer, der er ”præget af en defekt, som
er naturens særlige udstyr eller skæbnestjerne” (Akt I, sc.4, lin.32),
illustrerer 1500-tallets særlige begreber, hvad angår foreningen mellem
natur, stjerner og skæbnen …”
Don
Cameron Allen, “The
Star-crossed Renaissance: the Quarrel about Astrology and its Influence
in England”, Duke University Press, USA, 1941; reprint New York
(Octagon/Routledge) 1966.
Ingen astrolog eller kalenderberegner ses som personer i Shakespeares
værker. Han bruger aldrig ordene ”astrologi” eller ”astrolog”, men
udtryk som ”astronomi”og ”stjernekigger”. På den anden side præsenterer
han en række astrologiske allusioner, der passer organisk ind i skuespil
og digte.
“… Hans (Shakespeares) dramatis
personae taler om
stjerner, planeter, kometer, planeternes aspekter, dominans,
konjunktioner, oppositioner, retrogradering og al slags
astro-meteorologi. ... Shakespeares astrologiske referencer findes
overalt og optræder i hans digte, komedier, historier og tragedier.
Sommetider viser de passager, at stjernerne er aktive faktorer i plottet
og handlingen. - Shakespeare præsenterede simpelthen et kunstnerisk
reflekterende spejl foran livet …”
Johnestone
Parr,
Professor in Renaissance literature, University of Alabama, - from his:
“Shakespeare’s Artistic Use of Astrology”, i hans: Tamburlaine's
Malady and Other Essays on
Astrology in Elizabethan Drama, Tuscaloosa (AL), University of
Alabama Press, 1953.
Renæssancen - ordet betyder ’genfødsel’ - var også en
genfødsel af den gamle mystik, Hermetisme. De humanistiske og hermetiske
tilgange til astrologi var populære i renæssancen. I Shakespeares
skuespil findes der mere end hundrede referencer til astrologi.
Elizabeth-tidens poetisk-litterære verden indbefattede en kosmisk orden
under medvirken af stjernerne, planeterne, solen og Jorden.
”The First Folio” fra 1623
"Hr. William Shakespeares Komedier, Historier, & Tragedier" er den i
1623 publicerede samling af William Shakespeares skuespil. Forskere
refererer nu til dette værk som "First Folio". Det er trykt i
folio-format og indeholder 36 skuespil, og er udarbejdet af Shakespeares
kolleger John Heminges og Henry Condell. Det har en trykt dedikation til
det "uforlignelige par brødre" William Herbert, 3. Earl
of Pembroke og hans bror Philip Herbert, Earl Montgomery (senere 4th
Earl of Pembroke).
Skønt
18 af Shakespeares skuespil var blevet offentliggjort i Quarto format
forud for 1623, anses First Folio med god grund som de mest pålidelige
tekster for omkring 20 af skuespillene og udgør en værdifuld kildetekst
også i forbindelse med flere tekster, der var publiceret tidligere.
First
Folio er trykt i London i 1623 hos forlaget Edward Blount og William og
Isaac Jaggard. De
formodede, skjulte co-editors: Francis Bacon, - og Ben Jonson der skrev
introduktions-verset.
Shakespeares gådefulde baggrund .
Selvom astrologi og stjernetegn for personers fødsel optræder adskillige
gange i Shakespeare-teksterne, så er William Shakespeares egen
fødselsdag aldeles ukendt. Men han blev døbt den 26. april 1564 som
angivet i kirkebøgerne i hans fødeby Stratford-upon-Avon, og senere har
man hypotetisk sat fødselsdagen til at være 23. april (under juliansk
kalender).
Dermed
anvendes almindeligvis for hans livsspand disse data - fra 23. april
1564 til 23. april 1616. Men således døde han bemærkelsesværdigt på sin
hypotetiske ”fødselsdag”. Skønt mange Shakespeare-værker var produceret
mellem 1589 og 1613, dukkede mange nye op i 1623-udgaven..
Yderst få optegnelser eksisterer om hans privatliv, hvilket har
stimuleret betydelige spekulationer om hans identitet, fysisk
fremtoning, seksualitet, religiøse overbevisninger og om værkerne, også
i deres ændrede udgaver, hvis således alle under hans navn er blevet
skrevet af andre personer?
Alle store
produktive forfattere efterlod sig en korrespondance, men der findes
ikke et eneste brev
hverken fra eller til Shakespeare eller referencer dertil hos andre. Og
der findes heller ikke en eneste tekstlinje med hans håndskrift undtagen
skøde- og testamente-underskrift fra denne skuespiller, kornhandler og
pengeudlåner i
Stratford-upon-Avon. .
Således er det stadig meget omdiskuteret, hvem der var den virkelige
forfatter - en polyhistor-personlighed med den omfattende viden og
indsigt i de så talrige områder og discipliner og i essentielle
arketypiske processer, som Shakespeare-teksterne behandler.
Sir Francis
Bacon (1561-1626) anses især som sandsynlig kandidat, idet han mere end
nogen anden beherskede alle disse områder. Ikke mindst kronologisk set
kunne han have medvirket anonymt bag publiceringen i 1623 af de samlede
værker også med mange nytilkomne skuespil her syv år efter personen
Shakespeares død.
Shakespeares fødeby Stratford-upon-Avon NV for London er til fortrydelse
for byens
turistkontor ikke nødvendigvis fødeby for Shakespeareværkernes egentlige
forfatter.
Shakespeares referencer til stjernetyderen Tycho Brahe
Stjerneverdenens pionerforsker Tycho Brahe på øen Hven og med sin
dramatiske skæbne og sine videnskabelige unikke resultater - og visse
hemmelige resultater som han kun ville dele med udvalgte personer -
fremstår desuden som en model til hovedpersonen Prospero i Shakespeares
skuespil ”Stormen” (The Tempest). Den adelige Prospero var regent på en
ø, og her i sit palads udførte han med magi og alkymi. Han viser
mangfoldige ligheder med Tycho Brahe og hans virke.
Forbindelsen til Tycho Brahe genkendes
undertiden hos litteraturforskere. I sommeren 1996 blev
der også hentydet til Prospero i ”Stormen” i et svensk skuespil
“Stjärntoken” om Tycho Brahe spillet på en scene opstillet på Uraniborgs
voldanlæg på Hven i anledning af 450-året for hans fødsel.Denne artikels
forfatter havde den
store fornøjelse
selv at besøge Hven og scenen
også i den
periode.
Det har også været af stor betydning, at der i Shakespeares skuespil
”Hamlet” er indlagt noget dengang helt usædvanligt, nemlig opdagelse af
en ’ny stjerne’, der meget kraftigt oplyser himlen. Genkendeligt er
tillige, at Tycho Brahe ikke var så vellidt hos flere af sine adelige
kolleger, heriblandt grene af hans familie, og vi præsenteres her for et
par negative personer, der med netop deres familienavne figurerer i
”Hamlet”, nemlig Rosencrantz og Gyldenstjerne (Guildenstern).
At
forbinde Tycho Brahe med observation af en ny stjerne i spillet ”Hamlet”
er stadig aktuelt. F.eks. James Joyce tilknytter (1922) supernova med
Shakespeare. - Owen Gingerich forbinder (1981) Tycho Brahe til Shakespeare
og ”Hamlet”. - Von Spaeth
forbinder (1985, 1999) Tycho Brahe
med ”Hamlet”
og Shakespeare. - Peter D. Usher forbinder (1996, 2006) Tycho Brahe med
Shakespeare og ”Hamlet”. - Olson, Strasser & Doescher forbinder (1998)
Tycho Brahes stjerne med Shakespeare og ”Hamlet”.
I det hele taget er der i ”Hamlet” utroligt mange hentydninger til Tycho
Brahe og stjerneverdenen, og til f.eks. tvivlen om Claudius Ptolemæus’
model af solsystemet. Endda selve navnet Hamlet,
der betyder ’en lille samling huse’, vil have allusioner til himlen med
Dyrekredsens 12 huse!
Platon-inspiration: Ved omtalen af ’dødens søvn’ (akt III, sc.1) siger
Hamlet ved betragtninger om selvmord: ”… his quietus make,
with a bare bodkin …” (’skabe
afslutning med en simpel ten’). I sin ”Staten
(Republikken, X)” siger Platon:
”… et lige lys som en søjle strakt
foroven over hele
himlen og Jorden - sammenbinder himlene …”
idet ”… himlens otte sfærer drejer
om ’nødvendighedens ten’…”. En ’ten/nål (eng. bodkin)’ er på græsk perode, bogstavelig ’gennem-stikke’. Denne omdrejningsakse
af lys, Verdens-aksen/Mælkevejen, var diskuteret
af lærde
i 2.000
år, men hele
emnet blev
nu dødsens farligt, og Copernicus turde først publicere sin
heliocentriske teori fra sit dødsleje i 1543.
Idet alkymisterne anså Bibelens skabelsesberetning som en alkymistisk
proces, anlagde Brahe med Bibelens Paradishave som model Uraniborgs
særlige haveanlæg ud fra den delvis hemmelige lære om hermetismens
alkymi-principper. Uraniborgs have har de fire store (kardinale)
sol-porte, ligesom i himlens ekliptika, der er selve ”paradismuren”.
Have-designets hovedlinjer symboliserer de fire paradisfloder. En
fontæne/brønd i midten af disse havens linjer var i Tycho Brahes
tilfælde placeret indenfor, således i midten af hans
observatorium-palads opført i havens centrum.
Hos Tycho Brahes kolleger og venner, landgreve Wilhelm af Kassel og hans
søn, blev ”Fama”, det første manifest om Rosenkreutzernes
hidtil hemmelige orden, udgivet i starten af 1600-tallet. Det
var samtidig
med, at Danmarks konge Christian IV byggede Rosenborg
slot (sub rosa var de
indviedes term for ’hemmelighed’,
- i den tradition har flere danske slotte som bl.a. Fredensborg og
senere Eremitagen en ”rosensal”). I
en pavillon i Rosenborgs have arbejdede hans alkymist. Til
slottets udformning havde kongen i starten den britiske arkitekt Inigo Jones, der
(ligesom tidligere ved
sit arbejde for Tycho Brahe) anvendte ’hellig geometri’ - også især
tydeligt i Rosenborgs portbygning.
Den tyske kurfyrste-prins af Rheinland Pfalz, Friederich V, som var en
mystiker, blev i 1613 gift med Elizabeth Stuart, datter af Englands kong
James I og dronning Anne, der var Christian IV’s søster. Det unge pars
slot Heidelberg i Pfalz (Palatinate) blev et center for rosenkreutzer
aktivitet, og i slottets park anlagde Inigo Jones en hermetisk have,
Hortus Palatinus.
Denne have skulle præsentere et hermetisk-botanisk kosmos af indkodet
symbolik. Derfor fik haven et design gennemsyret af
rosenkreutz-alkymistisk allegori. I haven blev desuden bygget en fuld kopi
af Londons Globe Theatre for at opføre den ny-etablerede kurfyrstindes
favoritstykker af Shakespeare, som ofte i sine tekster altså ikke alene
involverede astrologi, men også alkymi (bl.a. i “Købmanden fra Venedig),
hvor metallerne som
velkendt ansås for relateret
til planeterne.
I
”Hamlet” observerer vagten Bernado, at et område af himlen lyses stærkt
op af en særlig stjerne.
Videre angives det var kl. 1 om natten. Astronomer har beregnet ligheder
med Tycho Brahes nova.
Illstr.: ”Hamlet” akt I, scene 1, linje 35(-37), fra Shakespeares værker
i ”First Folio”, 1623, p.152.
Tidløse Shakespeare
I 2016 fejredes i England 400 års jubilæum for afslutningen af
Shakespeares så virksomme jordiske liv, således med film af hans
skuespil optaget på de pågældende steder med Cleopatra i Egypten, Julius
Cæsar i Forum Romanum, og Hamlet i Helsingør. Tillige udsendte The Globe
Theatre verdensomspændende turneer. Også premierminister David Cameron
fejrede det ved at skrive en entusiastisk artikel (”Honouring the Bard
and his 400-year legacy”, i The Globe and Mail, January
6th, 2016) om Shakespeares stærkt berigende
bidrag til det engelske sprog.
De unikke
bidrag fra the Bard’s
tidløse litterære storværk vil således inkludere hans artistiske og
uundværlige brug netop af termer fra astrologiens historiske
verden. - Ove
von Spaeth ©
2015
Bibliografi - angående
Shakespeare og astrologi - orienterende og relaterende
Allen, Don Cameron: The
Star-crossed Renaissance: the Quarrel about Astrology and its Influence
in
England, Duke University Press, USA, 1941; reprint: New
York (Octagon Books/Routledge) 1966.
Aston, Margaret E.: The
Fiery Trigon Conjunction. An Elizabethan Astrological Prediction,
Isis, Vol.61, 1970,
pp.159-187.
Brown, Philip: Shakespeare, Astrology and Alchemy. A Critical and
Historical Perspective, The Mountain
Astrologer, February/March, 2004.
Buckley, G.T.: What Star
Was Westward from the Pole?, Notes
and Queries, Volume 208, (New Series 10),
Published by: Oxford University Press, London, November, 1963,
pp.412-413.
Camden, Carroll, Jr.: Astrology
in Shakespeare’s Day, ISIS, XIX, April 1933, pp.26-73.
- - : Elizabethan
Almanacs and Prognostications, The Library, 4.Series, XII, 1931-32,
pp.83-108, 194-207.
- - : Elizabethan
Astrological Medicine, Annals
of Medical Histsory, NS II, 1930, pp.217-226.
Campion, Nicholas.: A History of Western
Astrology,
Vol.II, The
Medieval and Modern Worlds
(Continuum) 2009.
Clayton, T. (ed.): The
Hamlet First Published (Q1, 1603), Origins
Forms, Intertextualities, Newark (U.P.) 1992.
Costello, Priscilla: Shakespeare and the Stars. The Hidden
Astrological Keys to Understanding the World's
Greatest Playwright, Lake Worth FL (Ibis Press) 2016.
Eade, J.C.: The Forgotten Sky: A Guide to Astrology in English
Literature, Oxford (Oxford Univ. Press)
1984.
Eisler, Robert: The Royal Art of Astrology, London (Herbert
Joseph Ltd.) 1946.
French, Peter J.: John
Dee. The World of an Elizabethan Magus, London (Routledge & Kegan
Paul) 1972.
Godwin, Joscelyn: Robert
Fludd. Hermetic Philosopher and Surveyor of Two Worlds, Newburyport,
MA,
(Red Wheel/Weiser), reprint 1991.
Kitson, Annabella: Astrology and English Literature,
Contemporary Review, Vol.269, Iss.569, Oct.1996, p.200.
Knobel, E.B.: "The
Sciences: Astronomy and Astrology", in: Shakespeare's
England, ed. by C.T. Onions and
Sidney Lee, Oxford (Clarendon) 1916, pp.444-461.
Lucy, Margaret: Shakespeare
and the Supernatural, The Shakespeare Press, Liverpool (Jaggard &
Co.) 1905.
MacNeice, (Frederick) Louis: Astrology, London (Aldus
Books/Doubleday) 1964, pp.64, 158-162, 278.
Papp, Joseph, & Elizabeth Kirkland: Superstition, Folklore, and
Astrology in Shakespeare's Time, in “Exploring
Shakespeare”, Detroit (Gale) 2003.
Parr, Johnstone: “Shakespeare’s
Artistic Use of Astrology”, in: Tamburlaine's
Malady and Other Essays on
Astrology in Elizabethan Drama, Tuscaloosa (Ala.),
University of Alabama Press, 1953.
Rowse, Alfred Leslie: The Elizabethan Renaissance, (Macmillan),
London 1972.
Rusche, Harry: Edmund's Conception and Nativity in King Lear,
Shakespeare Quarterly 20:2, 1969,
pp.161-164.
Sondheim, Moriz: Shakespeare
and the Astrology of His Time, Journal of the Warburg Institute,
Vol.2, No.3,
Article DOI: 10.2307/750101, Published by The Warburg
Institute, Jan., 1939, pp. 243-259.
Spaeth,
Ove von: Tycho
Brahe og Shakespeares stjernekode,
Zenith e-book 6200DA - www.moses-egypt.net
- ISBN 978-87-89171-67-8 - København 2013.
Tester, Jim: A History of
Western Astrology, Woodbridge, Suffolk
(Boydell & Brewer) 1987, (Boydell
Press 1990).
Tillyard, E.M.W.: The Elizabethan World Picture, Donne & Milton
(1942), Random House 2011.
Wilson, W.: Shakespeare and Astrology. From a student’s point of
view. Boston (Occult Publishing Co.) 1903.
Yates, Frances A.: The
Occult philosophy in the Elizabethan Age, London (Routledge
Classics) 1979.
*
* *
Om
at observationen af en ny stjerne i Shakespeare's ”Hamlet” kunne
referere til Tycho Brahe
Gingerich, Owen: Great
Conjunctions, Tycho, and Shakespeare, Sky &
Telescope, 61, May 1981,
pp.394-395.
Olson, D.W., & M. Strasser & R.L. Doescher: The Stars
of Hamlet,
Sky & Telescope, 96, November 1998, pp.68-73.
Spaeth,
Ove von: Shakespeares
astrologiske koder, Stjernerne, nr.4, januar 1985, pp.152-156.
- - : Shakespeares
astrologiske kodesprog. Stjernelæren
og historien,
Stjernerne, nr.8, nov., 1999, pp.10-18.
Usher, Peter D.: Hamlet’s
Universe, Aventine, Chula Vista, CA, 1996.
- - : Shakespeare’s
Cosmic World View, Bulletin of the American Astronomical Society,
1996, Vol.28, p.1305.
T.v.:
Londons Globe Theatre opførte
Shakespeares skuespil. Eksisterede fra 1598 til dets 2. brand i 1642.
Et nyt
og rekonstrueret Globe Theatre åbnede i 1997 - syd for Themsen i et
område, hvor flere berømte teatre fra 1600-tallet lå. Det nye er også
til skuespil, især Shakespeares.
T.h.: Maleri opdaget
i 2009 menes at stamme fra 1610 og at afbilde Shakespeare i midten af
fyrrerne.
Engelsk original
tekst :
www.moses-egypt.net/images/2-01_en_shakespeare-astrology_quotes_moseswebsite.pdf
Arkiv/Redaktion/Tekst: Ove
von Spaeth -
Historie og videnskab: Genopdagelse, indsigt, fornyelse.
Forfatter og forsker Ove
von Spaeth er
internationalt anerkendt for det inspirerende storværk
om den historiske Moses og det gamle og mysteriefyldte Egypten - og for
sine mange øvrige nyorienterende, informative tekster skabt på solid
basis i historiske og astronomiske studier. Han
er yderligere anerkendt for opstilling af en metode, der for første gang
daterer verdens ældste stjernekort uhyre præcist og med nye bidrag til
kronologien for Moses’ tid i Egypten.
Forfatteren har gennemført en omfattende forskning i egyptisk
tradition, arkæologi, antropologi, religion, oldtidens stjerneviden,
mysterielære og mytologi. Med alsidig kyndighed fra de mange års
erfaring udforsker han i dybden det ofte kontroversielle og stærkt
fascinerende stof.
Andre dokumenterede CITATER om
astrologi indsamlet og præsenteret i relaterede bøger af samme
forfatter
Flere og andre citater om
astrologi er præsenteret
i bl.a. i disse bøger:
#
”TYCHO BRAHE OG SHAKESPEARES STJERNEKODE”, - af OVE VON SPAETH:
* Tycho
Brahe blev, som ofte andre med esoterisk viden, forfulgt fordi han
dyrkede den hermetiske kunst, alkymien og for hans videnskabeligt
funderede kæmpe udvidelse af datidens stærkt begrænsede univers. Stærke
indikationer i flere Shakespeare-værker viser den så gådefulde
forfatters forståelse for Tycho Brahes nye videnskab og demonstrerer
forfølgelserne af ham, og viser tillige interessen for Brahes
forudsigelser.
*
Download: http://www.moses-egypt.net/images/6-ovs_da2_tycho-brahe-og-shakespeares-stjernekode_e-book.pdf
* Du kan altid finde linket her: http://www.moses-egypt.net/zenith-files_da/e-boger_gruppe1_da.asp
# ” REGENTER, ADMIRALER OG KONGELIGE ASTROLOGER”, - af OVE VON SPAETH
*
Astrologien har spillet en større rolle i historien, end nogen forsker
normalt ser. Men konger og generaler har gennem tiderne ladet astrologi
være deres ofte mindre skjulte medspiller. - * Frem til 1800-tallet
har astrologer rådgivet i de politiske spil, også undertiden for at
levere fine prospekter til politisk
propaganda.
* Download: www.moses-egypt.net/images/3-ovs_da6_regenter-admiraler-og-kongelige-astrologer_e-book.pdf
* * *
###############################################################################
MOSES * EGYPT * SPAETH
- & - INTEREST
GROUP FOR THE OVE VON SPAETH PAPERS
THE OVE VON SPAETH AUTHORSHIP INTEREST GROUP
FOR THE OVE VON SPAETH PAPERS
web-site • www.moses-egypt.net
facebook • www.facebook.com/groups/45399163234/
* * *
###############################################################################
Copyright © 2015 by: Ove von Spaeth - http://www.moses-egypt.net
- All rights reserved.
|